Σάββατο 23 Μαΐου 2026

Επί των πηγών...Ενα Μαγιάτικο τετραήμερο στην Πόλη.

Είχα από παλαιά, ένα αεροπορικό εισιτήριο για Κων/λη. Μετά από πολλές αναβολές λόγω απρόβλεπων συμβάντων μπόρεσα και το χρησιμοποίησα. Ετσι βρέθηκα γιά ένα τετραήμερο στην Πόλη. 

Πλέον στην Πόλη όταν πηγαίνω δεν νιώθω τουρίστας, αφού κατοίκησα σε αυτήν περί τα εξι χρόνια. Περισσότερο νιώθω νοσταλγός των ωραίων ημερών που έζησα σε αυτή και θυμάμαι, αλλά και ολίγον Κ/Πολίτης. Αναπόφευκτη και μία κάποια μελαγχολία ένεκα των ενθυμήσεων. Τέλος πάντων όλα έχουν ένα τέλος. 

Μέσα στις μέρες που έμεινα Πόλη, ήταν και η 21η Μαϊου. Εορτή των Αγίων Κων/νου και Ελένης. Κάθε χρόνο γινόταν ωραία εορτή εκεί στα Ψωμαθειά που διέμενα, μέσα στον τεράστιο περίβολο του ιστορικού και επιβλητικού ιερού ναού Αγίου Κων/νου. Από βραδίς μέγας Εσπερινός και την ημέρα της εορτής πάντα προσερχόταν ο Πατριάρχης με όλη την ακολουθία του. 

Φέτος συνέπεσε η εορτή με την Δεσποτική εορτή της Αναλήψεως. Ετσι έγιναν οι ακολουθίες τόσο στον Αγιο Κων/νο, όσο και στον ναό της Αναλήψεως που είναι πολύ κοντά στα πεντακόσια μέτρα. Την ημέρα της εορτής ο Πατριάρχης προσήλθε και χοροστάτησε στον ναό της Αναλήψεως. Και αυτός ο ναός είναι ιστορικός και ωραίος. 

Οταν έψαλλα εγώ εκεί είχε πολλές φθορές και στατικά προβλήματα ένεκα υγρασίας. Ομως αποκαταστάθηκε πλήρως και επανήλθε στην παλαιά του αίγλη. Να αναφέρω δύο χαρακτηριστικά γιά τον εν λόγω ναό. Το ένα ότι κατά τα τραγικά γεγονότα του 1955, ήταν ο μόνος ναός από όλη την περιοχή που γλύτωσε το κάψιμο και περισώθηκαν οι σπουδαίες εικόνες του. Και το δεύτερο ότι ήταν ο πρωτος ναός που ξεκίνησε νεαρός ψάλτης ο μετέπειτα σπουδαίος Πρωτοψάλτης κυρ Θρ.Στανίτσας, αφού το σπίτι του ήταν δίπλα στον ναό. 

Επίσης κάτι ιδιαίτερο υπάρχει στα αναλόγια των ψαλτών. Σε ξύλινα ομοιώματα δράκων πάνω από αυτά κρέμονται τα φώτα γιά να βλέπουν. Κάτι νομίζω μοναδικό σε όλη την Κ/πολη. Συνάντησα πολλούς και λίαν αγαπητούς ανθρώπους, με τους οποίους συνεργάσθηκα με άψογο τρόπο όλα τα χρόνια της παραμονής και Πρωτοψαλτίας μου. Πρωτίστως τον μουσικολογιώτατο Σεβ/το Μητροπολίτη Σηλυβρίας κ.Μάξιμο, Αρχιερατικό επίτροπο της περιφέρειας, ο οποίος συνεχώς πασχίζει γιά την περιφέρεια Υψωμαθείων. 

Επίσης τους αγαπητούς Ρωμιούς εφημέριους π.Στυλιανό π.Κων/νο και τον εκ Θεσ/κης π.Γεώργιο. Και τον διάκονο της περιφέρειας π.Σεραφείμ, που εγώ τον είχα γνωρίσει ως Σταύρο και ήταν ο Λαμπαδάριος μου και μάλιστα ψάλλει πολύ ωραία και Πολίτικα. Επίσης είδα και πολλούς άλλους γνωστούς, νεωκόρους, επιτρόπους κλπ. 

Βέβαια και κυρίως έλαβα και την Πατριαρχική ευλογία από τον Πατριάρχη μας, ο οποίος παρά την ηλικία του είναι ακμαίος και συνεχώς ενδιαφέρεται γιά όλες τις κοινότητες της Πόλης και της Αρχιεπισκοπής του και πάντα τις επισκέπτεται όταν το βαρύ προγραμμά του το επιτρέπει. Ασφαλώς εγκάρδια χαιρετήθηκα και με τους Ψάλτες του ΠΠΝ και ειδικά με τον αγαπητό Αρχοντα Πρωτοψάλτη.
Αναχωρώντας από το τεράστιο και υπερσύγχρονο αεροδρόμιο, αποχαιρέτησα την Πόλη με υπόσχεση επανόδου. Πέραν των φωτογραφιών, παραθέτω και ένα μικρό βίντεο του 2018, από τον Αγιο Κων/νο Υψωμαθείων, όπου χοροστατούντος του Πατριάρχου, ψάλλω ένα στιχηρό των αίνων της εορτής. Χαιρετώ και εις το επανιδείν... 


    

Τετάρτη 29 Απριλίου 2026

Περί των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων.

 Παραθέτω αυτούσιο άρθρο που διάβασα στο ιντερνετ, περί των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων. Και συμφωνώ απολύτως με τα γραφόμενα. Ευτυχώς απέχω από τα εν λόγω δελτία αλλά και γενικά από τα της τηλεόρασης πολλά χρόνια -εκτός από τους αγώνες του μπάσκετ και του "τσάμπιον λίνγκ"- και δεν σας κρύβω ότι έχω βρεί την ηρεμία μου. Δυστυχώς η τηλεόραση στην πατρίδα μας -ακόμη και η κρατική- είναι ανυπόφορη. Η δε ενημέρωση,τραγική.

το άρθρο:

ΟΙ "ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ"
Τελικά, καλά μου συντροφάκια, έχω φτάσει να απέχω εντελώς από δελτία ειδήσεων (εκτός ίσως για τα 5 πρώτα λεπτά) και κάθε λογής panels με προσκεκλημένους ανθρώπους που σε κανονικές συνθήκες θα ήταν ικανοί (ίσως) μόνο για να διπλώνουν χαρτοπετσέτες σε μαγεριά.
Αυτό που κατάφεραν οι 9 στους 10 επώνυμοι δημοσιογράφους, είναι να σιχαθούμε όλη αυτή τη γκρίζα ειδησεογραφία, η οποία πλέον απροκάλυπτα μας μεταφέρει τις εντολές των "αφεντικών" της, κι έτσι ο "4ος Πυλώνας" της Δημοκρατίας μας απαξιώθηκε σε επίπεδο κράχτη στις ταβέρνες της Βάρης (ίσως θυμάστε οι παλαιότεροι, τον Βέγγο, με τσαρούχια και φουστανέλα, έξω από μία ταβέρνα; ε, κάτι τέτοιο).
Αυτό που με διαολίζει περισσότερο, είναι ότι το πέπλο της δήθεν "αμεροληψίας" τους έχει γίνει τόσο διάφανο. Αυτό άραγε οφείλεται στην βλακεία, αγραμματοσύνη και κομματική τύφλωση όλων αυτών των αστέρων της "Δημοσιογραφίας", ή στο γεγονός ότι συνειδητά πλέον είναι βέβαιοι ότι απευθύνονται σε ηλίθιους και δεν κάνουν καμία προσπάθεια να το κρύψουν; Η κότα έκανε το αυγό, ή το αυγό την κότα;
Όπως και να έχει, για να ενημερωθεί πλέον ένας λογικός πολίτης θα πρέπει να διαβάζει πίσω από τις γραμμές, να είναι ενήμερος για το ποιόν του εκφέροντος την κάθε "ανάλυση" και να αρχίσει να ρωτάει όλα αυτά τα αλλαλάζοντα κύμβαλα ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ δεν αναφέρουν σχεδόν ποτέ οποιαδήποτε οικονομική, διπλωματική ή αμυντική επιτυχία της Πατρίδας μας, αναλώνοντας το χρόνο μας σε εντελώς δευτερεύοντα θέματα που τα έχουν μεγενθύνει περισσότερο κι από τον κώλο της Κιμ Καρντάσιαν.
Κώστας Κάπος

Σάββατο 18 Απριλίου 2026

Μεγαλοβδομαδιάτικα και Πασχαλιάτικα του 2026.

Επί των ψαλτικών "επάλξεων", ήτοι των αναλογίων, με βρήκε γιά ακόμη μία χρονιά και η Μεγάλη βδομάδα και το Πάσχα του 2026. Με πλήρη -Δόξα τω Θεώ- φωνητική και γενική υγεία. Και φέτος όπως και πέρυσι -και ευτυχώς-,  δεν ήταν όπως άλλες παλαιές χρονιές που έψαλλα σε πόλεις και μεγάλους ναούς, με πολλές ψαλτικές υποχρεώσεις και απαιτήσεις, με πολυκοσμία -ειδικά τις μέρες "αιχμής" όπως στον επιτάφιο και στην Ανάσταση- και γενικά με ένα άγχος να αντεπεξέλθω με επάρκεια φωνητική και σωματική, όλες αυτές τις ωραίες αλλά κουραστικές γιά τους Ψάλτες, μέρες.

"Διακόνησα" ψαλτικά και πάλιν, έναν αξιοσέβαστο ιερέα τον παπάΚυριάκο, ο οποίος είναι κληρικός "παλαιάς κοπής", ευσεβέστατος, φιλακόλουθος, φιλόμουσος και απλός. Που αγαπά και φροντίζει τους ψάλτες του. Κάπως έτσι θυμάμαι ήταν και ο μακαρίτης ο πατέρας μου, που τον "διακονούσα" ψαλτικά όταν ήμουν παιδί του Γυμνασίου, όπου κοντά του έμαθα τα βασικά της ψαλτικής.

Με τον παπαΚυριάκο λοιπόν, εξυπηρετήσαμε δύο χωριά-ενορίες. Τα Νιάτα και τα Κουπιά.Οπως και τότε με τον αείμνηστο πατέρα μου, που εξυπηρετούσε ιερατικά δύο ενορίες χωριά, την πάνω και την κάτω Καρέα και "σηκώναμε" δύο επιταφίους και τελούσαμε δύο Αναστάσεις. Εμπειρίες σαν από διηγήματα του Παπαδιαμάντη.

Οι επιτάφιοι και στα δύο χωριά ήταν απλοί και με λουλούδια τοπικά της Ανοιξης. Η δε περιφορά τους, χωρίς μπάντες και τυπολατρικές τελετουργίες, αλλά ήσυχα και απλά, με όλους τους κατοίκους να τους συνοδεύουν. Ολα κύλισαν με τάξη, απλότητα και μέσα στο πνεύμα των ημερών, δημιουργώντας αληθινή πασχαλινή ατμόσφαιρα. 

Να αναφέρω και ένα ψαλτικό "τυχερό". Μία ενορίτισσα με φίλεψε μία τσαντούλα με σπαράγγια του χωριού που είναι η εποχή τους. Ολόφρεσκα, απόλυτα βιολογικά και υγιεινά. Είδη που σπάνια βρίσκεις στο εμπόριο και που τόσο απλόχερα προσφέρει η Λακωνική μάνα γή.

Την Κυριακή του Πάσχα, έχοντας περατώσει τις ψαλτικές υποχρεώσεις, μία βόλτα και ένας πρωϊνός καφές στην πανέμορφη Μονεμβασιά ήταν ανάταση ψυχής. Επέλεξα -εκτός των ανωτέρω φωτογραφιών-, να αναρτήσω και δύο ψαλτικά βίντεο ως ενθύμια. Το πρώτο είναι το κάθισμα του Ορθρου της Μ.Τετάρτης και το δεύτερο το απόστιχο από τον Εσπερινό της αποκαθήλωσης που έγινε στο ένα χωριουδάκι. Εύχομαι σε όλους σας και του χρόνου να είμαστε όλοι καλά. 

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ.

1.- Κάθισμα "Τον Νυμφίον αδελφοί αγαπήσωμεν".

2. Απόστιχο εσπερινού Αποκαθηλώσεως.








Πέμπτη 2 Απριλίου 2026

Ο μακαριστός π. Γεώργιος Τσέτσης για την μεταφορά του Αγίου Φωτός.

Πώς και με ποίου είδους Άγιο Φως γιόρταζε Πάσχα η Ελλάδα από αμνημονεύτων χρόνων, μέχρις ότου ένα ταξιδιωτικό γραφείο στην Αθήνα σοφισθεί πριν τρεις δεκαετίας, συνεργούντος και του πρώην Πατριάρχου Ιεροσολύμων Ειρηναίου, Εξάρχου τότε του Παναγίου Τάφου στην Ελλάδα, την αεροπορική μεταφορά στον ελλαδικό χώρο του Αγίου Φωτός και την σόλοικη τελετή υποδοχής του με τιμές «Αρχηγού Κράτους»! Χωρίς να συνειδητοποιεί ότι άλλο πράγμα είναι η από τους προσκυνητές παραλαβή του Αγίου Φωτός εκ των χειρών του Πατριάρχου Ιεροσολύμων μπροστά στο Ιερό Κουβούκλιο του Παναγίου Τάφου, και έτερον η «υποδοχή» του, εντός μιας πολιτικο-κοσμικής ατμόσφαιρας, σε κάποιο Ελληνικό αεροδρόμιο. 

Αν, λοιπόν, «Αληθινό Φώς» είναι αυτό που την τελευταία τριακονταετία κομίζει στην Ελλάδα το Κυβερνητικό αεροσκάφος, ποιά ήταν η φύση του Φωτός το οποίο επί αιώνες ολόκληρους ελάμβανε ο Ιερουργός από την ακοίμητη κανδήλα της κάθε Εκκλησιάς της ελληνικής επικράτειας και το μετέδιδε στους λαμπαδηφορούντας πιστούς; Ήταν φως «αναληθές» και «κίβδηλο»; Αλλά και σήμερα, με ποίου είδους Άγιο Φως εορτάζουν οι πιστοί της ηπειρωτικής ή νησιώτικης Ελλάδας, εκεί όπου η πρόσβαση με αεροσκάφος ή ελικόπτερο είναι ανέφικτη; Με ανυπόστατο «Άγιο Φως» γιορτάζουν Πάσχα Κυρίου τα τριακόσια εκατομμύρια Ορθοδόξων ανά την οικουμένη, στην Διασπορά, στις εσχατιές του Νέου Κόσμου, της Αφρικής, της Άπω Ανατολής και της Ωκεανίας, όπου το πρόσταγμα «Δεύτε λάβετε Φως» δίνεται από τον λειτουργό επτά ή οκτώ ώρες προτού δοθεί στα Ιεροσόλυμα και στον καθ΄ημάς χώρο της Ανατολικής Μεσογείου; 

Η τελετή της αφής του Αγίου Φωτός στον Πανάγιο Τάφο ή σε οποιονδήποτε άλλο Ναό της Ορθοδόξου οικουμένης, δεν είναι μία μεμονωμένη, ξεκάρφωτη λειτουργική πράξις της Εκκλησίας μας. Αποτελεί προανάκρουσμα των όσων θα ακολουθήσουν κατά την ιερουργία της πρώτης μετά την Ανάσταση του Κυρίου Θείας Λειτουργίας. 

Το ερώτημα που πρέπει να απασχολεί σήμερα Ποιμένες και Διδασκάλους δεν είναι τόσο η φύση και προέλευση του Αγίου Φωτός, αλλά το τι κάμει ο λεγόμενος «λαός του Θεού» άμα τη λήψει του Αγίου Φωτός από τα χέρια ενός Πατριάρχου, ενός Αρχιερέως ή του οιουδήποτε Πρεσβυτέρου της Εκκλησίας. 

Αυτό που βλέπουμε επί των ημερών μας είναι χιλιάδες κόσμου να κατακλύζουν μεν τον πέριξ του Ναού χώρο την νύκτα του Πάσχα, αλλά να διασκορπίζονται «ως εκλείπει καπνός» και να εξαφανίζονται «ως τήκεται κηρός από προσώπου πυρός» μόλις ηχήσει το «Χριστός Ανέστη», αδιαφορώντας πλήρως για ό,τι θα ακολουθήσει ευθύς μετά το χαρμόσυνο αυτό άγγελμα και εγκαταλείποντας μόνους κι΄έρημους λειτουργούς, ψάλτες και μια δράκα όντως πιστών, να τελέσουν την Πασχάλια Θεία Λειτουργία, που αποτελεί αρχή και πρότυπο κάθε Ευχαριστιακής Συνάξεως. Θα λεχθεί, ενδεχομένως, πως αυτό είναι το «Πάσχα Ελλήνων»! Είναι, όμως, «Πάσχα Κυρίου»; 

Θα ήταν ευχής έργον όπως η πρόσφατη έντονη αντιπαράθεση γύρω από το θέμα της «υποδοχής» του Αγίου Φωτός σταθεί αφορμή για μια σοβαρή και ψύχραιμη συζήτηση μεταξύ υπεύθυνων και, κυρίως, νουνεχών εκκλησιαστικών παραγόντων, θεολόγων, λειτουργιολόγων και ιστορικών, προκειμένου να βρεθούν τρόποι επιμορφώσεως του θεολογικά απαίδευτου πληρώματος της Εκκλησίας, σχετικά με μερικά βασικά στοιχεία της Ορθοδόξου πίστεώς μας. Διότι είναι κοινή διαπίστωση πως ο λαός μας στην πλειονότητά του έχει μετατρέψει πλέον τα Μυστήρια της Εκκλησίας (γάμους, βαπτίσεις) σε απλή κοινωνική εκδήλωση. Ενώ, κρατώντας μια λαμπάδα και ένα κόκκινο αυγό στο χέρι (γνωρίζει άραγε τον συμβολισμό του αυγού;) μετέπλασε το Πάσχα, την κατ΄εξοχήν αυτή Εορτή της Ορθοδόξου Ανατολής, η οποία «πανήγυρις εστί πανηγύρεων» (Ωδή η΄ του Αναστασίμου Κανόνος), σε ένα ευτράπελο «φολκλορικό happening».
Πηγή άρθρου: ΦΩΣ ΦΑΝΑΡΙΟΥ   Ε Δ Ω

Κυριακή 22 Μαρτίου 2026

Ενθυμήσεις ερήμου.

Τετάρτη Κυριακή της Μ.Τεσσαρακοστής σήμερα και μέσω του Συναξαρίου του Τριωδίου τιμάται ένας ασκητής της ερήμου, ο Οσιος Ιωάννης συγγραφέας της κλίμακος. Θυμήθηκα λοιπόν -ψάλλοντας σήμερα το απολυτίκιο του και τα στιχηρά προσόμοια των αίνων-, την αξέχαστη ταξιδιωτική εμπειρία από το προ 12ετίας ταξίδι μου, στην ιστορική Μονή της Αγίας Αικατερίνης Σινά, όπου πλησίον της είναι και το σπήλαιο που έζησε ως πραγματικός ασκητής της ερήμου ο Οσιος. 

Η μετάβαση εκεί είχε γίνει κατόπιν προσκλήσεως της ιεράς Μονής, προκειμένου η χορωδία του Συλλόγου ιεροψαλτών Λακωνίας "Πέτρος ο Πελοποννήσιος", της οποίας ήμουν τότε χοράρχης, να ψάλλει στην πανήγυρη της Μονής. Οι αναμνήσεις από την μετάβαση σε αυτά τα ιστορικά, δύσβατα και βασανισμένα μέρη, παραμένουν ανεξίτηλες. Είχε γίνει σχετική ανάρτηση με πλήρες ιστορικό της επίσκεψης, φωτογραφίες και ηχητικά, στο ιστολόγιό μου στην ιστοδιεύθυνση:

https://tzanakospanagiotis.blogspot.com/2014/12/blog-post_11.html

Ως ενθύμιο αναρτώ δύο βιντεάκια. Το πρώτο με το απολυτίκιο του Οσίου και το πρώτο στιχηρό προσόμοιο των αίνων και το δεύτερο με το Δοξαστικό της σημερινής Κυριακής "Δεύτε εργασώμεθα", σε μέλος του Λαμπαδαρίου Πέτρου, όπως τα έψαλλα σήμερα, ευχόμενος σε όλους σας, καλή συνέχεια.






Κυριακή 8 Μαρτίου 2026

Ενα άρθρο με όλη την (πικρή) αλήθεια. (Του Κώστα Κάπου)

 ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΜΕΝΗ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ

Επειδή είμαι ένα κατά βάση αισιόδοξο άτομο (όπως λένε, "απαισιόδοξος είναι ο πληροφορημένος αισιόδοξος"), βλέπω το κρανίο του μέσου αγαναΧτισμένου συμπολίτη μας ως μισογεμάτο και όχι μισοάδειο.
Για το λόγο αυτό θα του εξηγήσω 2 πραγματάκια, με την φρούδα ελπίδα ότι θα τα κατανοήσει, για να έχει να πορεύεται:
Ζούμε σε μια χώρα που η Δημοκρατία μας είναι τόσο ανεκτική, που θα προκαλούσε έκπληξη σε οποιαδήποτε Δυτική χώρα, σχετικά με τι ελευθερίες (βλ. ασυδοσίες) δίνει στους πολίτες της.
Σε καμία άλλη χώρα δεν θα κυκλοφορούσαν έντυπα σαν το Μακελειό, χωρίς να επέμβει Εισαγγελέας.
Σε καμιά άλλη χώρα τα μπαχαλάκια δεν θα τη γλίτωναν με μια απλή προσαγωγή στο Τμήμα, ελεύθερα να τα ξανασπάσουν την επόμενη φορά. Σε κάποιες χώρες δε, όπως στο αγαπημένο τους Ιράν, ούτε δίκη χρειάζεται, αν υπάρχουν ταράτσες να στήσουν τα πολυβόλα.
Σε καμιά άλλη χώρα (και ιδίως στις χώρες που οι αγαναΧτισμένοι φίλοι μας θεωρούν ως πρότυπα) δεν θα κυκλοφορούσε τόση λάσπη, τόση τοξικότητα και τόση παραπληροφόρηση και πρόκληση σε εξεγέρσεις, χωρίς οι υπαίτιοι να καθίσουν στο σκαμνί με εξοντωτικές ποινές. Σε κάποιες αγαπημένες τους χώρες δε, ο όρος "εξοντωτικός" κυριολεκτεί!
Έχω ζήσει και έχω επισκεφθεί πολλές χώρες μέχρι τώρα και η Ψωρολακόσταινά μας είναι αυτή στην οποία νιώθω πιο ελεύθερος από οπουδήποτε, οπότε ας αφήσουν τις παπαριές περί καταπιεστικού καθεστώτος και ανελευθερίας του Τύπου.
Αυτό που έχουμε εν αφθονία, δυστυχώς, είναι η Ασυδοσία, είναι η περιφρόνηση στους κανόνες και τους Νόμους, είναι η αδιαφορία για τον δίπλα μας και τα δικαιώματά του, όταν εμπλέκεται το συμφέρον του δικού μας κώλου.
Και βέβαια, αν είμαστε εμείς έτσι, το να περιμένουμε τους Δημόσιους Λειτουργούς να είναι άμεμπτοι, είναι το αστείο της πεντηκονταετίας. Δικοί μας άνθρωποι είναι όλοι αυτοί, γείτονες, φίλοι, κολλητοί, συγγενείς, που κάνουν τη ζωή μας ανυπόφορη και δεν μπορούμε να βγάλουμε άκρη μέσα στον Λαβύρινθο του Δημόσίου.
Η κόλαση για τον Έλληνα, είναι ο άλλος Έλληνας.
Η ποιότητα των Καραγκιόζηδων που στέλνουμε στη Βουλή, αντανακλά τη ΔΙΚΗ ΜΑΣ ποιότητα. Αν είστε ικανοποιημένοι με αυτούς που σταυρώσατε, τότε είστε αυτοί....
Όλοι το γνωρίζουμε αυτό και κρύβουμε τα κεφάλια μας στην άμμο, γιατί είναι πιο εύκολο να σκούξουμε "Kούλη Γaμiesαι", παρά να ζητήσουμε αλλαγές, ιδίως όταν οι αλλαγές αυτές ακουμπάνε τα συμφέροντά μας.
Ως Λαός, θα έπρεπε να κάνουμε ένα τεράστιο κύκλο 11 εκατομμυρίων ανθρώπων και ο καθένας από εμάς να καρπαζώνει τον μπροστινό του.
Ίσως έτσι επιστρέψουμε σε κάποιες πιο ανεκτές εργοστασιακές ρυθμίσεις. Αλλιώς θα παραμείνουμε κομματικοδίαιτα μουσκάρια, με πλήρη άγνοια της Ιστορίας και με κατακλυσμιαία βλακεία απέναντι στην παγκόσμια Πραγματικότητα.
Παρηγορητικά Φιλούθκια ❤ ❤

Πάς αντιλέγων σε όσα γράφει ο αρθρογράφος, ας το κοιτάξει....

Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2026

Καθαρά Δευτέρα & Μ.Σαρακοστή. Χαμένα έθιμα-Μεγάλα λόγια.

Κοιτώντας παλαιές αναμνηστικές φωτογραφίες της νιότης μου, βρήκα μία από το μακρινό 1968. Είναι από  καθαρά Δευτέρα. Είμαστε πολλοί μαζεμένοι στο προαύλιο της Εκκλησίας στο χωριουδάκι που γεννήθηκα, την Καρέα. Και μάλιστα χορεύουμε και "σέρνω" εγώ τον χορό. 

Βλέποντάς την, θυμήθηκα ότι κάθε χρόνο τέτοια μέρα, μαζευόμασταν όλοι οι συγχωριανοί εκεί, μετά τον Ορθρο που τελούσε ο μακαρίτης ο παπαΓιάννης ο πατέρας μου. Κάθε οικογένεια ερχόταν και έφερνε τα δικά της νηστήσιμα φαγητά. Συνήθως ήταν ψωμί γνήσιο φουρνιστό, ελιές, χαλβάς, ταραμάς και μαρούλια γιά ...χλωρακία. Μερικοί έφερναν και καλαμάρια, αυτά τα μελανά από τις κονσέρβες. Τρώγαμε λοιπόν όλοι μαζί με κουβεντολόϊ και χαρούμενη διάθεση. Οι μεγάλοι άνδρες έπιναν και λίγο κρασί. Μερικές χρονιές μετά το φαγητό επακολουθούσε και ένα μικρό γλεντάκι με χορό, αν ήταν παρών κάποιος από τους οργανοπαίχτες του χωριού.

Κατά τις τρείς το μεσημέρι τελείωνε αυτή η γιορτούλα και εμείς τα γυνασιόπαιδα, αναχωρούσαμε πέρνοντας με τα πόδια τον δρόμο, -την δημοσιά που λέγαμε-, για την διασταύρωση του Γεωργακαράκου, όπου ο κεντρικός δρόμος από Γύθειο γιά να πάμε στην Αρεόπολη αφού εκεί ήταν το γυμνάσιό μας. 

Καθόμασταν λοιπόν, εκεί στην στάση, στο καφενείο του μπάρμπαΝτίνου, περιμένοντας το λεωφορείο της γραμμής που περνούσε στις πέντε. Πάντα βέβαια ήμασταν "ζαλωμένοι" όπως λέμε στην Μάνη, δηλαδή φορτωμένοι έναν ντορβά με τα απαραίτητα τρόφιμα γιά να βγάλουμε την βδομάδα, ως το επόμενο Σαβ/Κύριακο.   

Σήμερα τα πράγματα έχουν κατά πολύ αλλάξει. Και της καθαράς Δευτέρας αλλά και όλης της Μ.Σαρακοστής. Ελάχιστοι νηστεύουν, ελάχιστοι ξέρουν την σημασία τους. Ολα κινούνται στην σφαίρα του καταναλωτισμού. Πόσο κοστίζουν τα θαλασσινά, πόσο η λαγάνα και άλλα υποτίθεται νηστήσιμα εδέσματα. Που μόνο νηστήσιμα δεν μπορείς να τα πείς. Αφού το νηστήσιμο χταπόδι ή τα φρέσκα καλαμάρια κοστίζουν πιό πολύ από το μοσχαρίσιο κρέας. Και ας μην αναφέρω γιά γαρίδες ή καραβίδες ή αστακούς που καταναλώνουν πολλοί, που και πανάκριβα είναι και παρωδία νηστείας και εγκράτειας φανερώνουν.

Επίσης αυτό το νεοφανές ευχολόγιο πολλών λαϊκών, που αντί να λένε αυτό που όλοι λέγαμε και εξακολουθούμε να λέμε λιτά και ταπεινά, δηλαδή "Καλή Σαρακοστή", μεγαλόστομα εκφωνούν ευχές όπως "καλό στάδιο", "καλόν αγώνα", "καλή συχώρεση"και άλλες τέτοιες καλογερίστικες ατάκες, λες και  είναι μοναχοί που ετοιμάζονται να πάνε σε σπήλαια και ασκηταριά γιά άσκηση. 

Βέβαια οι περισσότεροι θεούσοι γιά επίδειξη και γιά το θεαθήναι τα λένε. Είναι εσχάτως και οι άλλοι, οι θεούσοι "μαχητές" του διαδικτύου, όπου γεμάτοι υποκρισία και εμπάθειες κακολογούν και λοιδωρούν αδιακρίτως και αναιτίως -ως άλλοι Φαρισαίοι-, φανερώνοντας τι κρύβεται στα εσώψυχά τους. 

Και γιά να κλείσω ευχάριστα και μακριά από μεγάλα λόγια και κούφιες ευχές, να ευχηθώ σε όλους μας -με ένα χθεσινό φόντο του πανέμορφου Γυθείου και με τον χιονισμένο επιβλητικό Ταϋγετο στο βάθος- να καταφέρουμε να ζήσουμε και αυτή την Μ.Σαρακοστή και την επερχόμενη Ανοιξη, με υγεία, ειρήνη και ηρεμία στην ψυχή μας.

Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2026

Πεντηκοστάρια Τριωδίου. Αβραάμ Ευθυμιάδη-Εκδήλωση 1987.

 

Ο αείμνηστος αδελφικός φίλος μου Πρωτοψάλτης Θεόδωρος Βασιλείου (+1953-2014), ήταν υπερ-δραστήριος "υπηρέτης" της Ψαλτικής τέχνης. Εκτός από τις ψαλτικές του υποχρεώσεις ως Πρωτοψάλτης σε κεντρικούς ναούς των Αθηνών, ήταν δάσκαλος της ψαλτικής με πολλούς μαθητάς, ήταν μανιώδης συλλέκτης χειρογράφων και ηχογραφήσεων (είχε απίστευτη συλλογή από σπάνια βιβλία, χειρόγραφα, δίσκους κλπ), ήταν δεινός μελοποιός αλλά και καλλιγράφος της Βυζαντινής ψαλτικής σημειογραφίας. Εχω γράψει σχετικά γιά τον αξέχαστο φίλο μου Θεόδωρο πολλά βιογραφικά του στοιχεία  Ε Δ Ω. 

Το έτος 1987 ίδρυσε τον σύλλογο "Εστία Εθνικής Μουσικής". Μαζί δημιούργησε και δύο χορωδίες, μία Ψαλτική και μία Παραδοσιακή. Αυτές τις χορωδίες δίδασκε και διηύθυνε ο ίδιος. Συμμετείχαν σε πολλές εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα. Επίσης είχαν εκδοθεί και δίσκοι ακτίνας (cd). Σε αρκετές εμφανίσεις των χορωδιών είχα συμμετάσχει και εγώ.

Τακτοποιώντας αυτό τον καιρό κάποια αρχεία μου, βρήκα ένα βίντεο στο οποίο χορωδία υπό την διεύθυνση του Θεόδωρου, ψάλλει -μάλλον το έτος 1987-, σε κινηματοθέατρο στην Καλλιθέα, τα Πεντηκοστάρια του Τριωδίου, σε ήχο διατονικό βαρύ, μέλος του αειμνήστου κυρ Αβραάμ Ευθυμιάδη, Αρχοντος Μουσικοδιδασκάλου της Μεγ.Εκκλησίας, σε ειδική εκδήλωση τιμής που είχε γίνει με πρωτοβουλία του Θεόδωρου και του συλλόγου, γιά τον εν λογω σπουδαίο δάσκαλο της ψαλτικής τέχνης, αλλά και ευγενέστατο άνθρωπο. 

Παραθέτω λοιπόν αυτό το βίντεο, το οποίο είναι ερασιτεχνικό με μέτριο ήχο από τα τότε τεχνικά μέσα. Ομως έχει νομίζω ιδιαίτερη αξία. Και ως λίαν ενδιαφέρουσα μελοποίηση, αλλά και ως ανάμνηση με τα πρόσωπα που εικονίζονται. Σε ένα σημείο ψάλλω ως μονοφωνάρης την αρχή "Τα πλήθη των πεπραγμένων μοι δεινών". Στο τέλος του βίντεο μιλά λέγοντας ενδιαφέροντα και συγκινητικά λόγια ο κυρ Αβραάμ Ευθυμιάδης.  

Καλή Σαρακοστή. 

Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2026

Από την εορτή της Υπαπαντής.

Εψαλλα και φέτος, κατά την εορτή της Υπαπαντής, σε ναό της Λακεδαίμονος στον οποίο τιμάται ιδιαίτερα η εν λόγω ΔεσποτοΘεομητορική εορτή,  κληθείς από φίλο ιερέα-εφημέριο του ναού. Πάντα κατά την εορτή της Υπαπαντής μού έρχονται μνήμες παλαιές, από δύο πόλεις που εορτάζουν με μεγαλοπρέπεια την Υπαπαντή και στις οποίες πηγαίναμε μαζί με τον αείμνηστο πατέρα μου παπαΓιάννη εφημέριο Καρέας.
Η μία είναι στο πανέμορφο Γύθειο. Στο Επισκοπείο της Μητροπόλεως Γυθείου, όπου υφίσταται εντός ναός της Υπαπαντής, τελείται αφ' εσπέρας μέγας εσπερινός. Την κυριώνυμη ημέρα Ορθρος και Θ.Λειτουργία και εν συνεχεία λιτανεία της εικόνος, όπου απ' τον παραλιακό δρόμο φτάνει στην κεντρική πλατεία Μαυρομιχάλη όπου τελείται δέησις και εν συνεχεία καταλήγει στον πλησίον της πλατείας  Μητροπολιτικό ναό του Αγ.Γεωργίου. Εκεί πηγαίναμ με τον πατέρα μου καθ' ότι συμμετείχε στην λιτανεία.
Η άλλη μεγάλη πανήγυρις της Υπαπαντής εορτάζεται στην εντυπωσιακή και ιστορική πόλη της Καλαμάτας. Ο μεγαλοπρεπής ιστορικός κεντρικός Μητροπολιτικός ναός εορτάζει τηνΥπαπαντή. Κάθε χρόνο γίνεται με μαγαλοπρέπεια η πανήγυρις. Θυμάμαι είχα πάει δύο-τρείς φορές με τους γονείς μου από το Οίτυλο στην Καλαμάτα όπου διανυκτερεύαμε. Καλούσαν ονομαστούς Ψάλτες στην πανήγυρη. Μία χρονιά θυμάμαι είχαν καλέσει τον γλυκύτατο Γεώργιο Σύρκα.Μία άλλη έναν Ψάλτη από Τρίπολη ονόματι Τασόπουλο, ο οποίος είχε μία πολύ δυνατή φωνή που κάλυπτε τους πάντες.

Στην Πόλη, κατά τα χρόνια της εκεί παραμονής μου, την Υπαπαντή την εορτάζαμε συνήθως στον ναό της Παναγίας Ελπίδος, έναν ιδιαίτερα εντυπωσιακό ναό, με εσωτερική μαρμάρινη επένδυση, μεγαλοπρεπή αναλόγια και θρόνο, αλλά που είναι στην περιοχή Κοντοσκαλίου,μία πολύ υποβαθμισμένη περιοχή, ανάμεσα σε κτίρια ερειπωμένα και γειτονιά όλο από φτωχούς πρόσφυγες.

Ομως δύο φορές θυμάμαι την εορτάσαμε στον Αγιο Κων/νο στα Ψωμαθειά, αφού ήταν αδύνατη η κυκλοφορία λόγω χιονιού που συνήθως η Πόλη έχει τον Φεβρουάριο. Στην φωτό φαίνονται χιονισμένοι ο Αγιος Κων/νος και η ιστορική Μονή Στουδίου ερειπωμένη και θλιμμένη.  Στο βάθος διακρίνεται η θάλασσα του Μαρμαρά.

Μετά την φετινή πανήγυρη όντας κοντά στο χωριουδάκι μου την Καρέα, πήγα εκεί και εκτός από τα υπέροχα άγρια χόρτα που βγήκαν πάμπολλα λόγω των πολλών βροχών, μάζεψα και το ζωογόνο και θεραυπευτικό φασκόμηλο, ένα αφέψημα σπάνιο και πολύτιμο. Παραθέτω ως ενθύμιο και το Δοξαστικό των αίνων, όπως το έψαλλα και φέτος από το Δοξαστάριο του Πρίγγου, ευχόμενος και του χρόνου νάμαστε καλά.

Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2026

Νόμπελ και ψυχώσεις......

Ενας ψυχάκιας -και υπάρχουν πολλοί-, λίγο ή καθόλου κακό μπορεί να προκαλέσει στους γύρω του. Το πολύ-πολύ να βρίζει και να οδύρεται άνευ λόγου και αιτίας συνήθως όταν δεν παίρνει τα χάπια του. Λίγοι είναι οι επικίνδυνοι για όλους τους γύρω τους και οι οποίοι θέλουν προσοχή και επιτήρηση. 

Ομως όταν ένας αυτοκράτορας ή Βασιλιάς ή Πρόεδρος με  παγκόσμια δύναμη, έχει κυριευθεί από ψυχώσεις και εμμονές, είναι τραγικά επικίνδυνος. Ιστορικά τα παραδείγματα είναι πολλά από Καλιγούλα έως Χίτλερ. Και τα αποτελέσματα ήταν τραγικά και την πλήρωσαν αυτήν την ψύχωση όλοι οι λαοί. Ανατριχιάζεις λοιπόν και σήμερα -έτος 2026- και μόνο όταν διαβάζεις μία τέτοια δήλωση που πομπωδώς έκανε ο σημερινός πλανητάρχης. Ο Θεός να βάλλει το χέρι του.

Αναγνώστες