ΤΟ ΣΤΑΣΙΔΙ ΜΟΥ
Φιλοκαλῶ μετ’ εὐτελείας καὶ γνωστοποιῶ ἄνευ ἐμπαθείας....
Σάββατο 23 Μαΐου 2026
Επί των πηγών...Ενα Μαγιάτικο τετραήμερο στην Πόλη.
Τετάρτη 29 Απριλίου 2026
Περί των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων.
Παραθέτω αυτούσιο άρθρο που διάβασα στο ιντερνετ, περί των τηλεοπτικών δελτίων ειδήσεων. Και συμφωνώ απολύτως με τα γραφόμενα. Ευτυχώς απέχω από τα εν λόγω δελτία αλλά και γενικά από τα της τηλεόρασης πολλά χρόνια -εκτός από τους αγώνες του μπάσκετ και του "τσάμπιον λίνγκ"- και δεν σας κρύβω ότι έχω βρεί την ηρεμία μου. Δυστυχώς η τηλεόραση στην πατρίδα μας -ακόμη και η κρατική- είναι ανυπόφορη. Η δε ενημέρωση,τραγική.
το άρθρο:
Σάββατο 18 Απριλίου 2026
Μεγαλοβδομαδιάτικα και Πασχαλιάτικα του 2026.
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ.
1.- Κάθισμα "Τον Νυμφίον αδελφοί αγαπήσωμεν".
2. Απόστιχο εσπερινού Αποκαθηλώσεως.
Πέμπτη 2 Απριλίου 2026
Ο μακαριστός π. Γεώργιος Τσέτσης για την μεταφορά του Αγίου Φωτός.
Πώς και με ποίου είδους Άγιο Φως γιόρταζε Πάσχα η Ελλάδα από αμνημονεύτων χρόνων, μέχρις ότου ένα ταξιδιωτικό γραφείο στην Αθήνα σοφισθεί πριν τρεις δεκαετίας, συνεργούντος και του πρώην Πατριάρχου Ιεροσολύμων Ειρηναίου, Εξάρχου τότε του Παναγίου Τάφου στην Ελλάδα, την αεροπορική μεταφορά στον ελλαδικό χώρο του Αγίου Φωτός και την σόλοικη τελετή υποδοχής του με τιμές «Αρχηγού Κράτους»! Χωρίς να συνειδητοποιεί ότι άλλο πράγμα είναι η από τους προσκυνητές παραλαβή του Αγίου Φωτός εκ των χειρών του Πατριάρχου Ιεροσολύμων μπροστά στο Ιερό Κουβούκλιο του Παναγίου Τάφου, και έτερον η «υποδοχή» του, εντός μιας πολιτικο-κοσμικής ατμόσφαιρας, σε κάποιο Ελληνικό αεροδρόμιο.
Αν, λοιπόν, «Αληθινό Φώς» είναι αυτό που την τελευταία τριακονταετία κομίζει στην Ελλάδα το Κυβερνητικό αεροσκάφος, ποιά ήταν η φύση του Φωτός το οποίο επί αιώνες ολόκληρους ελάμβανε ο Ιερουργός από την ακοίμητη κανδήλα της κάθε Εκκλησιάς της ελληνικής επικράτειας και το μετέδιδε στους λαμπαδηφορούντας πιστούς; Ήταν φως «αναληθές» και «κίβδηλο»; Αλλά και σήμερα, με ποίου είδους Άγιο Φως εορτάζουν οι πιστοί της ηπειρωτικής ή νησιώτικης Ελλάδας, εκεί όπου η πρόσβαση με αεροσκάφος ή ελικόπτερο είναι ανέφικτη; Με ανυπόστατο «Άγιο Φως» γιορτάζουν Πάσχα Κυρίου τα τριακόσια εκατομμύρια Ορθοδόξων ανά την οικουμένη, στην Διασπορά, στις εσχατιές του Νέου Κόσμου, της Αφρικής, της Άπω Ανατολής και της Ωκεανίας, όπου το πρόσταγμα «Δεύτε λάβετε Φως» δίνεται από τον λειτουργό επτά ή οκτώ ώρες προτού δοθεί στα Ιεροσόλυμα και στον καθ΄ημάς χώρο της Ανατολικής Μεσογείου;
Η τελετή της αφής του Αγίου Φωτός στον Πανάγιο Τάφο ή σε οποιονδήποτε άλλο Ναό της Ορθοδόξου οικουμένης, δεν είναι μία μεμονωμένη, ξεκάρφωτη λειτουργική πράξις της Εκκλησίας μας. Αποτελεί προανάκρουσμα των όσων θα ακολουθήσουν κατά την ιερουργία της πρώτης μετά την Ανάσταση του Κυρίου Θείας Λειτουργίας.
Το ερώτημα που πρέπει να απασχολεί σήμερα Ποιμένες και Διδασκάλους δεν είναι τόσο η φύση και προέλευση του Αγίου Φωτός, αλλά το τι κάμει ο λεγόμενος «λαός του Θεού» άμα τη λήψει του Αγίου Φωτός από τα χέρια ενός Πατριάρχου, ενός Αρχιερέως ή του οιουδήποτε Πρεσβυτέρου της Εκκλησίας.
Αυτό που βλέπουμε επί των ημερών μας είναι χιλιάδες κόσμου να κατακλύζουν μεν τον πέριξ του Ναού χώρο την νύκτα του Πάσχα, αλλά να διασκορπίζονται «ως εκλείπει καπνός» και να εξαφανίζονται «ως τήκεται κηρός από προσώπου πυρός» μόλις ηχήσει το «Χριστός Ανέστη», αδιαφορώντας πλήρως για ό,τι θα ακολουθήσει ευθύς μετά το χαρμόσυνο αυτό άγγελμα και εγκαταλείποντας μόνους κι΄έρημους λειτουργούς, ψάλτες και μια δράκα όντως πιστών, να τελέσουν την Πασχάλια Θεία Λειτουργία, που αποτελεί αρχή και πρότυπο κάθε Ευχαριστιακής Συνάξεως. Θα λεχθεί, ενδεχομένως, πως αυτό είναι το «Πάσχα Ελλήνων»! Είναι, όμως, «Πάσχα Κυρίου»;
Θα ήταν ευχής έργον όπως η πρόσφατη έντονη αντιπαράθεση γύρω από το θέμα της «υποδοχής» του Αγίου Φωτός σταθεί αφορμή για μια σοβαρή και ψύχραιμη συζήτηση μεταξύ υπεύθυνων και, κυρίως, νουνεχών εκκλησιαστικών παραγόντων, θεολόγων, λειτουργιολόγων και ιστορικών, προκειμένου να βρεθούν τρόποι επιμορφώσεως του θεολογικά απαίδευτου πληρώματος της Εκκλησίας, σχετικά με μερικά βασικά στοιχεία της Ορθοδόξου πίστεώς μας. Διότι είναι κοινή διαπίστωση πως ο λαός μας στην πλειονότητά του έχει μετατρέψει πλέον τα Μυστήρια της Εκκλησίας (γάμους, βαπτίσεις) σε απλή κοινωνική εκδήλωση. Ενώ, κρατώντας μια λαμπάδα και ένα κόκκινο αυγό στο χέρι (γνωρίζει άραγε τον συμβολισμό του αυγού;) μετέπλασε το Πάσχα, την κατ΄εξοχήν αυτή Εορτή της Ορθοδόξου Ανατολής, η οποία «πανήγυρις εστί πανηγύρεων» (Ωδή η΄ του Αναστασίμου Κανόνος), σε ένα ευτράπελο «φολκλορικό happening».Κυριακή 22 Μαρτίου 2026
Ενθυμήσεις ερήμου.
https://tzanakospanagiotis.blogspot.com/2014/12/blog-post_11.html
Ως ενθύμιο αναρτώ δύο βιντεάκια. Το πρώτο με το απολυτίκιο του Οσίου και το πρώτο στιχηρό προσόμοιο των αίνων και το δεύτερο με το Δοξαστικό της σημερινής Κυριακής "Δεύτε εργασώμεθα", σε μέλος του Λαμπαδαρίου Πέτρου, όπως τα έψαλλα σήμερα, ευχόμενος σε όλους σας, καλή συνέχεια.
Κυριακή 8 Μαρτίου 2026
Ενα άρθρο με όλη την (πικρή) αλήθεια. (Του Κώστα Κάπου)
ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΜΕΝΗ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ
Πάς αντιλέγων σε όσα γράφει ο αρθρογράφος, ας το κοιτάξει....
Δευτέρα 23 Φεβρουαρίου 2026
Καθαρά Δευτέρα & Μ.Σαρακοστή. Χαμένα έθιμα-Μεγάλα λόγια.
Τετάρτη 18 Φεβρουαρίου 2026
Πεντηκοστάρια Τριωδίου. Αβραάμ Ευθυμιάδη-Εκδήλωση 1987.
Ο αείμνηστος αδελφικός φίλος μου Πρωτοψάλτης Θεόδωρος Βασιλείου (+1953-2014), ήταν υπερ-δραστήριος "υπηρέτης" της Ψαλτικής τέχνης. Εκτός από τις ψαλτικές του υποχρεώσεις ως Πρωτοψάλτης σε κεντρικούς ναούς των Αθηνών, ήταν δάσκαλος της ψαλτικής με πολλούς μαθητάς, ήταν μανιώδης συλλέκτης χειρογράφων και ηχογραφήσεων (είχε απίστευτη συλλογή από σπάνια βιβλία, χειρόγραφα, δίσκους κλπ), ήταν δεινός μελοποιός αλλά και καλλιγράφος της Βυζαντινής ψαλτικής σημειογραφίας. Εχω γράψει σχετικά γιά τον αξέχαστο φίλο μου Θεόδωρο πολλά βιογραφικά του στοιχεία Ε Δ Ω. Το έτος 1987 ίδρυσε τον σύλλογο "Εστία Εθνικής Μουσικής". Μαζί δημιούργησε και δύο χορωδίες, μία Ψαλτική και μία Παραδοσιακή. Αυτές τις χορωδίες δίδασκε και διηύθυνε ο ίδιος. Συμμετείχαν σε πολλές εκδηλώσεις σε όλη την Ελλάδα. Επίσης είχαν εκδοθεί και δίσκοι ακτίνας (cd). Σε αρκετές εμφανίσεις των χορωδιών είχα συμμετάσχει και εγώ.Τακτοποιώντας αυτό τον καιρό κάποια αρχεία μου, βρήκα ένα βίντεο στο οποίο χορωδία υπό την διεύθυνση του Θεόδωρου, ψάλλει -μάλλον το έτος 1987-, σε κινηματοθέατρο στην Καλλιθέα, τα Πεντηκοστάρια του Τριωδίου, σε ήχο διατονικό βαρύ, μέλος του αειμνήστου κυρ Αβραάμ Ευθυμιάδη, Αρχοντος Μουσικοδιδασκάλου της Μεγ.Εκκλησίας, σε ειδική εκδήλωση τιμής που είχε γίνει με πρωτοβουλία του Θεόδωρου και του συλλόγου, γιά τον εν λογω σπουδαίο δάσκαλο της ψαλτικής τέχνης, αλλά και ευγενέστατο άνθρωπο. Παραθέτω λοιπόν αυτό το βίντεο, το οποίο είναι ερασιτεχνικό με μέτριο ήχο από τα τότε τεχνικά μέσα. Ομως έχει νομίζω ιδιαίτερη αξία. Και ως λίαν ενδιαφέρουσα μελοποίηση, αλλά και ως ανάμνηση με τα πρόσωπα που εικονίζονται. Σε ένα σημείο ψάλλω ως μονοφωνάρης την αρχή "Τα πλήθη των πεπραγμένων μοι δεινών". Στο τέλος του βίντεο μιλά λέγοντας ενδιαφέροντα και συγκινητικά λόγια ο κυρ Αβραάμ Ευθυμιάδης.
Καλή Σαρακοστή.
Πέμπτη 5 Φεβρουαρίου 2026
Από την εορτή της Υπαπαντής.
Η μία είναι στο πανέμορφο Γύθειο. Στο Επισκοπείο της Μητροπόλεως Γυθείου, όπου υφίσταται εντός ναός της Υπαπαντής, τελείται αφ' εσπέρας μέγας εσπερινός. Την κυριώνυμη ημέρα Ορθρος και Θ.Λειτουργία και εν συνεχεία λιτανεία της εικόνος, όπου απ' τον παραλιακό δρόμο φτάνει στην κεντρική πλατεία Μαυρομιχάλη όπου τελείται δέησις και εν συνεχεία καταλήγει στον πλησίον της πλατείας Μητροπολιτικό ναό του Αγ.Γεωργίου. Εκεί πηγαίναμ με τον πατέρα μου καθ' ότι συμμετείχε στην λιτανεία.
Η άλλη μεγάλη πανήγυρις της Υπαπαντής εορτάζεται στην εντυπωσιακή και ιστορική πόλη της Καλαμάτας. Ο μεγαλοπρεπής ιστορικός κεντρικός Μητροπολιτικός ναός εορτάζει τηνΥπαπαντή. Κάθε χρόνο γίνεται με μαγαλοπρέπεια η πανήγυρις. Θυμάμαι είχα πάει δύο-τρείς φορές με τους γονείς μου από το Οίτυλο στην Καλαμάτα όπου διανυκτερεύαμε. Καλούσαν ονομαστούς Ψάλτες στην πανήγυρη. Μία χρονιά θυμάμαι είχαν καλέσει τον γλυκύτατο Γεώργιο Σύρκα.Μία άλλη έναν Ψάλτη από Τρίπολη ονόματι Τασόπουλο, ο οποίος είχε μία πολύ δυνατή φωνή που κάλυπτε τους πάντες.Στην Πόλη, κατά τα χρόνια της εκεί παραμονής μου, την Υπαπαντή την εορτάζαμε συνήθως στον ναό της Παναγίας Ελπίδος, έναν ιδιαίτερα εντυπωσιακό ναό, με εσωτερική μαρμάρινη επένδυση, μεγαλοπρεπή αναλόγια και θρόνο, αλλά που είναι στην περιοχή Κοντοσκαλίου,μία πολύ υποβαθμισμένη περιοχή, ανάμεσα σε κτίρια ερειπωμένα και γειτονιά όλο από φτωχούς πρόσφυγες.Ομως δύο φορές θυμάμαι την εορτάσαμε στον Αγιο Κων/νο στα Ψωμαθειά, αφού ήταν αδύνατη η κυκλοφορία λόγω χιονιού που συνήθως η Πόλη έχει τον Φεβρουάριο. Στην φωτό φαίνονται χιονισμένοι ο Αγιος Κων/νος και η ιστορική Μονή Στουδίου ερειπωμένη και θλιμμένη. Στο βάθος διακρίνεται η θάλασσα του Μαρμαρά.Μετά την φετινή πανήγυρη όντας κοντά στο χωριουδάκι μου την Καρέα, πήγα εκεί και εκτός από τα υπέροχα άγρια χόρτα που βγήκαν πάμπολλα λόγω των πολλών βροχών, μάζεψα και το ζωογόνο και θεραυπευτικό φασκόμηλο, ένα αφέψημα σπάνιο και πολύτιμο. Παραθέτω ως ενθύμιο και το Δοξαστικό των αίνων, όπως το έψαλλα και φέτος από το Δοξαστάριο του Πρίγγου, ευχόμενος και του χρόνου νάμαστε καλά.












.jpg)





.jpg)














