Κάθε Μεγάλη Πέμπτη εσπέρας ψάλλεται ως Δοξαστικόν των αίνων ο ύμνος:
Ἐξέδυσάν με τὰ ἱμάτιά μου, καὶ ἐνέδυσάν με χλαμύδα κοκκίνην, ἔθηκαν ἐπὶ τὴν κεφαλήν μου, στέφανον ἐξ ἀκανθῶν, καὶ ἐπὶ τὴν δεξιάν μου χεῖρα, ἔδωκαν κάλαμον, ἵνα συντρίψω αὐτούς, ὡς σκεύη κεραμέως.
Και ως Καινύν ο ύμνος:
Ἐξέδυσάν με τὰ ἱμάτιά μου, καὶ ἐνέδυσάν με χλαμύδα κοκκίνην, ἔθηκαν ἐπὶ τὴν κεφαλήν μου, στέφανον ἐξ ἀκανθῶν, καὶ ἐπὶ τὴν δεξιάν μου χεῖρα, ἔδωκαν κάλαμον, ἵνα συντρίψω αὐτούς, ὡς σκεύη κεραμέως.
Και ως Καινύν ο ύμνος:
Τὸν νῶτόν μου ἔδωκα εἰς μαστίγωσιν, τὸ δὲ πρόσωπόν μου οὐκ ἀπεστράφη ἀπὸ ἐμπτυσμάτων, βήματι Πιλάτου παρέστην, καὶ σταυρὸν ὑπέμεινα, διὰ τὴν τοῦ κόσμου σωτηρίαν.
Τούς ανωτέρω περίφημους ύμνους πού μάλιστα υμνογραφήθηκαν ως να ομιλεί ο ίδιος ο πάσχων Χριστός σε Α' πρόσωπο, στην νεώτερη σύντομη στιχηραρική φόρμα μελοποίησε απλά λιτά και προσευχητικά ο κύριος εκφραστής τού σύντομου στιχηραρικού μέλους Πέτρος ο Πελοποννήσιος.
Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια τών πάσης φύσεως αυθαίρετων και ακαλαίσθητων επεμβάσεων διασκευών και παραφθορών, άρπαξαν τούς παραπάνω ύμνους -και ειδικά το Εξέδυσάν με- μεγαλόσχημοι ψαλτάδες και αρχοντοψαλτάδες ωσεί χοτζάδες της Ανατολής, φανφαρόνοι κανταδόροι ωσεί πρωταγωνιστές όπερας, ψάλτριες-πριμαντόνες με λαμέ χλαμύδες και σκουλαρίκια ωσεί πρωταγωνίστριες κάποιας ....σκάλας, τραγουδιστάδες των βαρέων μεταμεσονύκτιων ασμάτων γιά ...πονεμένη μετάνοια, ανάλαφροι αισθησιακοί τροβαδούροι γιά άλλη ατμόσφαιρα και πολλοί άλλοι άλλων κατηγοριών ων ουκ έστιν αριθμός.
Τώρα βέβαια αν όλοι οι προαναφερθέντες ¨εκτελούν" τούς ύμνους με τον εξαίσιο αυτό τρόπο είτε ευρισκόμενοι στην Εκκλησία και ο εσταυρωμένος Χριστός είναι μπροστά τους επί τού Σταυρού, είτε σε κάποιο στούντιο τηλεοπτικής εκπομπής όπου οι υπεύθυνες τηλεπερσόνες σε αποκαλυπτήριες στάσεις παρακολουθούν ...φευγάτες προς τα άνω την "εκτέλεση", δεν έχει καμία σημασία.
Βέβαια ευτυχώς ακόμα υπάρχουν Εκκλησίες (ακόμα και σε χωριά με απλούς ταπεινούς και πρακτικούς ψάλτες) πού δεν "χαστουκίζονται" ακουστικά οι πιστοί και μάλιστα τέτοιες ώρες κατάνυξης και συντριβής. Οσο γιά τα τηλεοπτικά νιτερέσια, ευτυχώς ακόμα οι τηλεοράσεις έχουν ον-οφφ. Θα μπορούσα να παραθέσω βέβηλα ηχητικά δείγματα από όλες τις κατηγορίες πού προανέφερα. Ομως γιά θετική σκέψη και ενέργεια, παραθέτω ένα ηχητικό δείγμα τού σωστού απλού λιτού ενχρόνου και προσευχητικού τρόπου ερμηνείας τών εν λόγω ύμνων. Είναι από τον πάνσεπτο Πατριαρχικό ναό της Κωνπόλεως σε ηχογράφηση τού έτους 1959, όπου ψάλλουν οι αείμνηστοι τότε ψάλτες Θρασύβουλος Στανίτσας και Νικόλαος Δανιηλίδης, στην μελοποίηση τού Πέτρου. Και έτσι τα έψαλλαν αιώνες εκεί οι ψάλτες, όσο οι σωτήριοι αυστηροί κανόνες περί των ακολουθιών ίσχυον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου