Πέμπτη 15 Ιουνίου 2017

Μέγα Ωρολόγιον.... Το "Ευαγγέλιο" του Ψάλτη.


Το "Μέγα Ωρολόγιον" (ιστορικό Ψαλτικό και ιερατικό βιβλίο), ήταν ένα απαραίτητο βιβλίο -ίσως το πλέον απαραίτητο- για τους Ψάλτες αλλά και γιά τους Ιερείς. Οι εκδόσεις και επανεκδόσεις του ήταν διαχρονικά αλλεπάλληλες και χρειάζεται ειδική διατριβή για το θέμα αυτό.
Στην σημερινή ψαλτική πράξη έχει περιοριστεί η "παρουσία" του στα αναλόγια επειδή έχουν εκδοθεί διάφορα εγκόλπια,βιβλία πιό μικρά και πιό εύχρηστα ανά κατηγορία ακολουθίας, αφού το Ωρολόγιο είναι ένα γενικό βοήθημα που περιλαμβάνει τις βασικές ακολουθίες του νυχθημέρου, των μηναίων κλπ. Ομως παραμένει εν χρήσει γιά πολλές περιπτώσεις ακολουθιών.Με λίγα λόγια είναι ακόμα αναντικατάστατο.
Γιά όλους τους παλαιούς Ψαλτάδες,το Ωρολόγιο ήταν το "Ευαγγέλιό" τους. Μάλιστα οι πολύ παλαιοί μας φώναζαν παιδάκια του ιερού ακόμα "πιάσε το ρολόϊ..." δηλαδή να τους το φέρουμε από το ιερό που το είχε πάρει ο ιερέας γιά να διαβάσει και αυτός κάτι. Γιατί ήταν πολυτέλεια τις τότε εποχές να υπάρχουν πέραν τους ενός σε κάθε εκκλησία Ωρολόγια.Γι αυτό και τα πρόσεχαν πολύ μην καταστραφούν και ξεμείνει η εκκλησία.
Ενα τέτοιο παλαιό Μέγα Ωρολόγιο έχω στην κατοχή μου,κληρονομιά από τον μακαρίτη παπαΓιάννη Τζανάκο,τον πατέρα μου,που έκανε εφημέριος στο χωριό καταγωγής μας στην Καρέα Μάνης πάνω από 45 χρόνια.
Είναι χιλιοραμμένο,αλλά ευανάγνωστο, εκδόσεως του ιστορικού οίκου Μ.Ι Σαλιβέρου.Με αυτά τα χονδρά ντύματα και την μυρωδιά της πολυκαιρίας που βγάζουν τα παλαιά βιβλία.
Πάνω έχει και τις απαραίτητες υπογραφές που έβαζαν οι παλαιοί,γιά να αποδεικνύουν και την κυριότητα.Η μία είναι του 1939,χρονιά που χειροτονήθηκε ο πατέρας μου ιερέας και σε άλλη σελίδα άλλη μία υπογραφή του 1943.
Ξαναβλέπεις μετά από χρόνια κάποια πράγματα και σου δημιουργούνται περίεργα συναισθήματα. Γιατί πάνω σε αυτό το βιβλίο και εγώ και τα αδέλφια μου,αλλά και πολλά άλλα παιδιά του χωριού,λιώσαμε να μάθουμε να διαβάζουμε τον προοιμιακό,τον εξάψαλμο και τόσα άλλα......
  

1 σχόλιο:

  1. Καλημέρα, αυτήν ακριβώς την έκδοση έχω κι εγώ απο τον πατέρα μου, αλλά όσο και αν έψαξα δεν βρήκα την χρονολογία της έκδοσης. Το μόνο που βρήκα ήταν ότι ο Σαλίβερος είχε εκδόσει το Ωρολόγιον το 1900 και το 1920. Μήπως έχεις υπόψη σου ποιά έκδοση είναι αυτή?
    "Ρολόϊ" το έλεγε κι οδικός μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αναγνώστες